Bardienst - Veelgestelde vragen

Waarom weer bardiensten?

In de Algemene Ledenvergadering van 22 maart 2018 is besloten de bardienstplicht weer in te voeren. Vrijwilligers vormen het fundament van onze vereniging. We werken met elkaar en voor elkaar. Naast sportief bezig zijn op onze tennisbanen vinden we de sociale aspecten rondom het sporten minstens zo belangrijk. De kantine is een belangrijk element hierin. We vinden het allemaal fijn dat we na afloop van de wedstrijd nog na kunnen praten onder het genot van een hapje en een drankje. Daarom verwachten wij dat ieder lid in de leeftijd van 18 tot 75 jaar, naast de jaarlijkse contributie, bardienst verricht.

Een bardienst duurt ongeveer 4 uur. Standaard is de bar geopend op maandag t/m vrijdag van 19:00 tot 23:00uur en in het weekend van 9.00-16.00. De bar is in de schoolvakanties gesloten. Tijdens evenementen en competities kan van deze tijden afgeweken worden. Bardienst is best leuk werk en tevens de ideale kans om andere leden te leren kennen!

Hoe vaak heb ik een bardienst?

Ieder lid tussen de 18 en 75 jaar de verplichting om minimaal één bardienst per jaar te draaien.

Competitie spelers hebben twee bardiensten per jaar.

Junioren (tot 18 jaar), 75 plussers en bestuursleden zijn vrijgesteld van bardiensten.

Leden krijgen de gelegenheid om zelf één of meer bardiensten te plannen in het barrooster. De leden die niet zelf een dienst hebben uitgezocht, worden door ons ingedeeld en zullen daarom zelf moeten kijken wanneer zij ingedeeld staan voor een dienst. Natuurlijk is het ook mogelijk om meerdere bardiensten te vervullen, wat wij uiteraard zeer waarderen!

Hoe plan ik een bardienst in?

LTC Loenen werkt met de nieuwe dienstplanner van KNLTB.Club. Direct naar de planner of eerst even de instructies lezen kan op de pagina Direct inplannen

Kan ik iedere bardienst uitkiezen?

In principe wel, maar… Niet elke bardienst is hetzelfde. Bardiensten tijdens een druk evenement vraagt een bepaald type barman/vrouw. Voor deze dagen zoeken we harde werkers met ervaring, die stress bestendig zijn, flexibel en drukte gezellig vinden. Kijk in de jaarplanner er kies zorgvuldig welke dienst het beste bij je past. Verzoek aan competitie spelers om minimaal 1 dienst in te plannen op competitiedagen. Speel je op zaterdag, dan vervul je een bardienst op zondag of vrijdag en vice versa.

Kan ik mijn bardienst ook afkopen?

Wij hopen natuurlijk dat álle volwassen leden zich willen inzetten als vrijwilliger voor de tennisvereniging. Dit kan in de vorm van bardienst of bijvoorbeeld in een  commissie (zie vrijwilliger worden). Zonder vrijwilligers kan de vereniging immers niet draaien.

Mocht je echter geen bardienst of ander vrijwilligerswerk willen of kunnen doen dan is het mogelijk om dit af te kopen door een solidariteitsbijdrage te betalen van € 50,- per jaar (max 1 bardienst per jaar is afkoopbaar). Dit bedrag gebruiken we gedeeltelijk voor de inhuur van betaalde krachten. Het andere deel komt ten gunste van de clubkas.

Indien je hiervoor in aanmerking wil komen, stuur dan vóór 1 april een e-mail aan onze penningmeester Frank Neijssen via [email protected]. Wij plannen je dan niet in voor een bardienst.

Kan ik mijn ingeplande bardienst ruilen?

Leden zijn zelf verantwoordelijk voor hun bardiensten. Bij ziekte of verhindering moet je zelf voor vervanging zorgen. Deze vervanging mag niet iemand van buiten de club zijn, dus geen au-pair, oppas, buurman/vrouw etc. Voor ieders veiligheid kunnen wij alleen leden en jongeren uit onze invalpoule achter de bar toelaten. Iedereen dient tevens in het bezit te zijn van het IVA certificaat; Instructie Verantwoord schenken. De wijziging graag via mail doorgeven aan Tessa Houben-Sliggers via [email protected].

Mocht vervanging zoeken of ruilen niet lukken dan kan je tot 14 dagen voorafgaand aan je bardienst via [email protected] informeren of er iemand beschikbaar is uit de betaalde invalpoule om je bardienst over te nemen. De kosten hiervan bedragen €50 per bardienst en dit dient voor de bardienst datum overgemaakt te worden op het rekeningnummer van LTC Loenen, o.v.v vervanging bardienst, naam en bardienst datum.

Wat gebeurt er als ik niet verschijn op mijn bardienst?

Een ingeplande bardienst kan geen verrassing voor je zijn. Je ontvangt voorafgaand aan je geplande bardienst automatisch twee keer een
herinneringsmail. Uiteraard is deze melding alleen mogelijk als het juiste e-mail adres bekend is, controleer deze dus! Bij het niet op komen dagen, dupeer je niet alleen de vereniging maar krijg je ook een boete van € 75.

Als je “barcollega” niet komt opdagen, meld dit dan ook via [email protected]

Wat wordt er van mij verwacht tijdens een bardienst?

Mocht je niet weten hoe een bardienst werkt, lees dan hier de instructie voor het draaien van een bardienst

Het regent! Gaat mijn bardienst dan door?

Als het regent/heeft geregend, wil dat niet zeggen dat de banen onbespeelbaar zijn, onze banen (vooral de probounce banen) zijn vaak na een bui al weer snel bespeelbaar. Ook is het fijn als men tijdens een bui in het clubhuis kan schuilen en wat drinken.

Als het echt plenst, de banen onbespeelbaar zijn en niet verwacht wordt dat er nog getennist kan worden, dan kan je na overleg Tessa de kantine sluiten en naar huis gaan.

Er is niemand meer op het park, mag ik naar huis?

Als er niemand meer op het park aanwezig is, mag je bij een avonddienst na 21.00 uur naar huis